Zwangerschapskwaaltjes

Tijdens een zwangerschap verandert je lichaam zowel vanbinnen als vanbuiten. Je hormonale huishouding verandert, je kindje groeit en je lichaam past zich aan. Deze lichamelijke veranderingen kunnen soms kleine ongemakken geven maar zijn meestal onschuldig en verdwijnen na een tijd.

We geven hier kort de mogelijke veranderingen weer met enkele tips. Sommige van deze veranderingen zijn ook relevant voor jouw werk. Let wel: elke lichaam reageert anders op een zwangerschap. Het kan zijn dat niet alles wat we vernoemen ook bij jou voorkomt.  

Wist je dat: 

Je beter niet onder de zonnebank gaat tijdens een zwangerschap? 

Je meer vaginale afscheiding hebt tijdens de zwangerschap? 

Misselijkheid

Veranderingen:

  • Door de hormonale veranderingen kan je je misselijk voelen.
  • Dit verbetert na drie maanden zwangerschap.
  • De misselijkheid kan enkel in de ochtend voorkomen maar kan even goed de hele dag aanhouden.
  • Je reukvermogen verandert ook. Sommige geuren worden sterker. Onaangename geuren kunnen leiden tot misselijkheid.

Tips

  • Eet een beschuit, toast, sneetje brood of een potje yoghurt nog voor het opstaan.
  • Regelmatig eten is belangrijk. Eet minstens drie keer per dag: ontbijt, middagmaal en avondmaal.
  • Eet een gezonde snack tussendoor.
  • Neem een licht ontbijt.
  • Drink voldoende water.
  • Vermijd sterk gekruide en vettige maaltijden.
  • Vermijd hinderlijke geuren.
  • Eet nog een lichte maaltijd voor het slapengaan.
  • Pas je sekstechnieken aan indien misselijkheid ervaart tijdens het werken.

Let op

Raadpleeg een arts of vroedvrouw bij meer dan drie keer braken per dag.

Vermoeidheid

Veranderingen:

Vermoeidheid tijdens de zwangerschap verloopt vaak in drie fasen:

  1. In het begin van je zwangerschap kan je je heel moe voelen. Dit komt door de verandering in de hormonale huishouding van je lichaam.
  2. In het tweede trimester heb je terug meer energie.
  3. Naar het einde van de zwangerschap toe kan de vermoeidheid terug toeslaan door je dikkere buik: je slaapt moeilijker, moet vaker plassen, ...

Tips

  • Neem voldoende rust.
  • Probeer op vaste tijdstippen te werken, geef je lichaam zo voldoende regelmaat.
  • Probeer enkel overdag te werken.
  • Als je ’s nachts werkt, probeer dan overdag voldoende te slapen.
  • Probeer je te ontspannen voor je gaat slapen: bekijk een film, lees een boek, ga sporten of neem een bad.
  • Probeer niet te piekeren voor je gaat slapen.
  • Isoleer de slaapkamer tegen lawaai en licht. 
  • Zorg voor een goede temperatuur en verluchting in de slaapkamer. Overdreven warmte of koude kan de slaap verstoren. 
  • Zowel honger als een volle maag kunnen slaap verstoren. Een lichte maaltijd vóór het slapengaan kan de slaap bevorderen. 
  • Vermijd cafeïne (bijvoorbeeld koffie, thee of cola) en energierijke dranken (bijvoorbeeld Red Bull, Nalu).

 

De huid

De pigmentatie van de huid neemt toe.

Dit kan leiden tot:

  • rode wangen.
  • de huid rond je tepels en de vagina kleurt donkerder.
  • een ‘zwangerschapslijn’ tussen schaambeen en navel.
  • indien je te lang in de zon blijft, kan je bruine vlekken krijgen in je gezicht. LET OP: deze vlekken gaan NIET meer weg.

Tips

  • Vermijd zonnen en het gebruik van een zonnebank.
  • Smeer je in met zonnecrème met een hoge factor.

Er is meer doorbloeding en je hormonale huishouding verandert.

Dit kan leiden tot:

  • meer zweten.
  • last van puistjes.
  • extra vette of droge huid.
  • je nagels worden brozer en breken sneller af.

Tip

Vermijd overmatig gebruik van zeep. Dit is niet goed voor je huid en zeker niet voor je vagina.

 

Tandhygiëne

Veranderingen:

  • Door de verhoogde doorbloeding in je mond heb je sneller last van bloedend tandvlees.
  • Infecties in de mond kunnen zich zo makkelijk via het bloed naar de rest van je lichaam verspreiden.
  • Een goede mondhygiëne is daarom heel belangrijk.

Tips

  • Ga tijdens je zwangerschap op controle bij de tandarts, zeker als je klachten hebt.
  • Poets je tanden twee keer per dag met een zachte tandenborstel.
  • Gebruik geen mondspoelwater (bijvoorbeeld Listerine). Deze producten zijn agressief en beschadigen het mondslijmvlies. Dit veroorzaakt wondjes in je mond waardoor bacteriën in je bloedbaan terechtkomen.

Pijp altijd met condoom. Zo vermijd je dat ziektekiemen via je mond je lichaam binnenkomen. Poets je tanden niet vlak voor of na het pijpen. Hierdoor kunnen namelijk wondjes ontstaan en die zijn toegangspoorten voor ziektekiemen. 

Pijnlijke borsten

Verandering:

  • Tijdens de zwangerschap komen de melkklieren van je borsten tot ontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat je borsten groter en  gevoeliger worden. Sommige vrouwen hebben last van pijnlijke, gespannen borsten in het begin van de zwangerschap.

Tip

  • De pijn gaat meestal vanzelf over in de loop van het tweede trimester.

Indien je borstimplantaten hebt, raadpleeg dan je arts/gynaecoloog met vragen over melkproductie, borstvoeding en gespannen borsten.

Vaginale Hygiëne

Veranderingen:

  • Door een verhoogde bloedtoevoer naar de vagina kan de huid rond de vagina donkerder kleuren.
  • Je kan meer witverlies hebben.
  • Door de hormonale veranderingen is er meer kans op vaginale schimmels.
  • Een goede vaginale hygiëne is daarom belangrijk.

Tips

  • Was je met water in plaats van zeep.
  • Draag niet te vaak inlegkruisjes. Ze kunnen je irritatie en jeuk geven.
  • Draag na je werk katoenen ondergoed.
  • Indien de kleur en geur van je afscheiding veranderen, raadpleeg dan zeker je arts. 

      Deze website maakt enkel gebruik van functionele en analytische cookies. Die geven géén informatie door aan sociale media of aan andere sites. Met die cookies werkt de website vlotter, zo onthouden we bijvoorbeeld in welke taal je de website bezoekt. Ook weten we welke pagina’s op violett.be het meest gelezen worden en welke het minst. Lees ons Cookiebeleid als je hier meer over wil weten.